Thuis met je schoolgaande kind

Thuis met je schoolgaande kind

Maandag 6 april 2020

Het lukt je wel!

Dubbele rol

Ouders en kinderen hebben nu een dubbele rol, dat is soms best lastig.

Op de eerste plaats zijn jullie ouders! En de kinderen jullie kinderen!

De kinderen hebben vooral hun ouders nodig: luister naar ze, knuffel en steun ze!

Zorg goed voor jezelf en elkaar

Nog meer dan anders

Vraag zo nodig hulp voor ideeën over ‘hoe dan?’

Geef ook aan wat jij fijn vindt

Houd rekening met elkaar

Benoem wat goed gaat

Van complimenten ga je groeien en wordt je blij

Vertel elkaar aan het eind van de dag wat je leuk vond van de dag en wat er goed ging.

Vier successen en bijzondere momenten; zet dit in je dagschema, vier met een dansje, schrijf of teken iets liefs voor elkaar, maak een bijzonder ontbijt, lees extra voor of doe iets leuks net een beetje langer

Vertrouw op veerkracht van je kinderen

Geef positieve aandacht en doe dit ook ongevraagd

Neem de vragen van je kind serieus en beantwoord de vragen, neem zorgen zoveel mogelijk weg, blijf eerlijk

Dit helpt!

Rust

Kinderen kijken hoe wij dat doen. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Onderscheid tussen werk, schooltijd en vrije tijd

Maak afspraken met je partner, kinderen en naaste (buren)

Allemaal tegelijk werken, of juist om de beurt

Laat je niet afleiden door telefoontjes, afspraak is afspraak. Je kunt altijd terugbellen.

Planning

Ritme biedt rust

Maak een dagindeling (zichtbaar) voor: (school)werk, beweeg-, rust- leer- en beeldschermmomenten. Ook voor huishoudelijke taken

Maak een weekplanning; zoek eventueel via Google of vraag hulp

Vrije tijd om zelf te kunnen kiezen; kinderen kunnen zichzelf vermaken

Taakverdeling in huishouden: verdeel taakjes of doe ze juist samen

Afwisseling

Regelmatig bewegen; verdeel over de dag, het is goed voor je concentratie, helpt ontspannen en rustig te worden; wandel, fiets, doe beweegspelletjes thuis

Verwacht wat haalbaar is

Alles is nu anders. Je voelt misschien ook anders. Dingen moeten nu vaak ook anders. Jullie doen wat jullie kunnen. Met de tips uit dit overzicht erbij doe je al veel goed.

En soms lopen dingen toch anders dan je had bedacht voor de dag. Dat was vroeger toch ook wel eens?

Wees realistisch, wees flexibel en praat over je zorgen.

Wees lief voor jezelf en voor anderen.

Praten met elkaar

Kinderen hebben vragen en willen praten: laat kinderen hun eigen inbreng hebben, houd je bij de vraag of het onderwerp, wanneer ze meer willen weten vragen ze ernaar

Praat met elkaar n.a.v. het Jeugdjournaal (dit is goed op kinderen afgestemd, niet te veel, niet te heftig)

Bereid je samen voor op lastige momenten: maak een lijstje met personen die dan gebeld kunnen worden; maak een lijst met anti-verveel activiteiten (vervelen hoort er wel bij hoor); lijst met knutselactiviteiten/ beweegideeën/ proefjes voor thuis/ voorbeelden van challenges die je digitaal met anderen kunt aangaan

Zoek en bied steun

Blijf in contact:

kinderen hebben hun vriendjes nodig, het is goed als ze elkaar af en toe kunnen zien, samen een (online)spelletje te spelen, maak een korte, leuke video voor elkaar

ook contact met de rest van de familie en met vrienden is belangrijk; eet samen via Skype, stuur elkaar foto’s en video’s, etc.

Je hoeft niet altijd alles alleen op te lossen:

Vraag anderen hoe zij dingen aanpakken en oplossen; ook op internet zijn er allerlei initiatieven te vinden

Houd je telefoontje voor hulp of steun wel weg bij je kinderen, geef ze niet nog meer zorgen mee

 

Wat als het even niet lukt?

Dan pakken jullie het de dag erna weer op

Neem de tijd: blijf geduldig en vriendelijk

Houd het leuk: zoek samen ontspanning en maak lol

Wissel af: samen of alleen, binnen of buiten (op gepaste afstand)

Praat met anderen: zie ook ‘zoek en bied steun’ en ‘sociaal netwerk/ vertrouwenspersoon’

Aandacht in het nu

Door te horen, zien en voelen wat er om je heen is, ben je niet bezig met de gedachten in je hoofd.

Doe dit zo nodig hard op: noem 5 dingen die je hoort of ziet of voelt. Richt je aandacht daarna op 1 ding, zonder er iets van te vinden. Dit helpt ontspannen. Mindfullness.

Time out

Maak afspraken over waar jij of je kind zich terug kan trekken, wanneer het teveel wordt.

Spreek af hoe je aan elkaar duidelijk maakt dat je even rust nodig hebt; bijvoorbeeld: je zet je capuchon/ pet/ koptelefoon op of je wijst naar de plek.

Sociaal netwerk/ vertrouwenspersoon

Zoek steun bij iemand die vertrouwt; dit kan ook via bijv. Whatsapp, Skype of Zoom

Wanneer je niemand kan bereiken kun je ook terecht bij: zie instanties

School: via de leerkracht van je kind, kan ook schoolmaatschappelijk werk of ondersteuning door het wijkteam worden ingeschakeld

Instanties

Je kunt verschillende instanties om hulp vragen. De luisterlijn kan je bellen en mailen en de chat is in de avond open. Daarnaast kun je chatten met hulpverleners van instanties die gespecialiseerd zijn in omgaan met huiselijk geweld. Bijvoorbeeld Fier en Sterk Huis. Ook Mind Korrelatie biedt advies en ondersteuning – online en telefonisch

 


Terug

Clemensstraat 117

3082 CE Rotterdam

(010) 429 73 20

directie@nullobscharlois.nl