Muziek

De kinderen uit groep 1 t/m 6 krijgen muziekles van de vakkrachten van de SKVR: juf Ruzana, meester Gerben en meester Peter.

Ieder Kind een Instrument (IKEI) is een muziekproject van SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam). Op onze school hebben we dit muziekproject voor de groepen 0 t/m 6. De kinderen krijgen hierdoor de kans hun talent voor muziek te ontdekken en verder te ontwikkelen. In de lessen wordt gewerkt aan het creërend vermogen, presenteren en de sociale vaardigheden.

Opbouw lessen

De kinderen in groep 1 t/m 4 krijgen algemene muziekles van een SKVR-vakleerkracht muziek waarin veel wordt gezongen. Zingen is goed voor de sociale samenhang én draagt bij aan taalontwikkeling door de herhaling van woorden en begrippen in de diverse liedjes. Ook leren zij muzikale begrippen zoals maat, ritme en melodie en leren ze spelen op eenvoudige muziekinstrumenten. In groep 4 worden de kinderen voorbereid op de instrumentale lessen en leren zij de eerste principes van het notenschrift.

In groep 5 en 6 krijgen de kinderen les op instrumenten van de muziekschool. Bij ons op school krijgen ze les op gitaar en viool. Ieder kind kiest uit dit aanbod een instrument en krijgt daar twee jaar wekelijks les op in de klas. Deze instrumentale les wordt door twee docenten van de SKVR gegeven. De kinderen vormen met de klas meteen al een soort orkest. Na twee jaar instrumentale lessen is er een groot optreden in de Doelen of Lantaarn Venster met de kinderen uit groep 6. Dit doen ze samen met andere scholen en met musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest of het New Rotterdam Jazz Orchestra; een indrukwekkende ervaring voor de kinderen en alle familieleden.

Ieder Kind Een Instrument is een initiatief van de SKVR Muziekschool, de dienst Kunst en Cultuur (dKC) en Jeugd & Onderwijs (JO). Voor meer informatie over Ieder Kind Een Instrument kunt u terecht op www.skvr.nl/onderwijs.